Overblog Suivre ce blog
Editer l'article Administration Créer mon blog
26 août 2012 7 26 /08 /août /2012 12:10

Mocăniţa moartă împlinea o sută de ani

Calea ferată îngustă care traversează o parte din Munții Apuseni, în lungime de 94 km, între orașele Turda și Abrud a luat ființă între anii 1910-1912 (numită “mocăniță” datorită faptului că unii localnici din zonă erau cunoscuți și sub numele de “mocani”).

 

Mocănița s-a dat în funcțiune oficial la data de 20 iunie 1912 și a fost scoasă din uz în anul 1998.

 

Linia îngustă avea 21 de stații, din care 4 gări (Turda, Baia de Arieș, Câmpeni, Abrud) și 17 halte: Turda-Transbordare, Mihai Viteazu (Sânmihaiu de Sus), Cornești (Plăiești), Moldovenești, Buru, Ocolișel, Vidolm, Ocoliș, Lunca-Poșaga (Lunca Arieșului), Sălciua, Brăzești, Sartăș, Hădărău (Hădăreni), Lupșa, Mușca, Bistra și Roșia Montană.

În ultimii ani pe această rută circulau zilnic (dus-întors) 3 trenuri: un accelerat (cu 2 clase) și 2 personale (cu 2 clase). Trenul accelerat parcurgea cei 94 km în cca 5 ore și 30 minute (oprind în numai 6 stații), iar cele personale în cca 6 ore și 30 minute (oprind în toate stațiile). Mocănița oprea însă și între stații, când pasagerii ocazionali făceau semne cu mâna.

http://zamfirpop.files.wordpress.com/2012/08/1-cp-turda-1912.jpgSe preconizează repunerea în circulație a Mocăniței, cel puțin între anumite stații de interes turistic sporit. - conform wikipedia.

 

Din păcate, o mare parte din traseu a dispărut. Nimeni nu a văzut (sic!) cum se demontează şi pleacă şinele, nimeni nu a prins pe vreunul dintre cei care au smuls traversele, nimeni nu a văzut cum dispare chiar şi terasamentul, pe-alocuri. Acum, "se preconizează repunerea în circulație"!


Despre istoria mocăniţei, mai găsiţi ceva informaţii aici, aici, aici, aici şi aici.

 

Prin amabilitatea Prietenului, neobositul filatelist Petre Suciu, vă ofer imagini cu câteva din gările mocăniţei de altădată. Alăturat, vedeţi gara Turda, "gara mică" - cum o numeam, la anul inaugurării, 1912. Pentru alte imagini, vizitaţi articolul originar de pe blogul Zamfir Turdeanu'.

 

Notă: Imaginile din această postare nu-mi aparţin; unele sunt de pe internet, altele sunt din colecţia lui Petre Suciu din Turda. Mulţumesc tuturor.

Partager cet article

Repost 0

commentaires

Ana Maria Catalina 02/12/2014 14:03

Sunt de parere ca in imaginea (carte postala) nu este asa zisa Gara Mica ci Gara Turda. Gara Mica se afla in zona transbordarii numita astazi Str. Depoului. Trenul Mocanita se forma in Gara Mica, era impins pana in Gara Turda de unde prelua persoane venite cu trenul din Campia Turzii, dupa care lua drumul spre Abrud. Dupa cativa ani s-a desfiintat linia ingusta intre Gara Turda si Gara Mica ramanand ca punct de plecare din Turda spre Abrud doar Gara Mica.

Ana Maria Catalina 24/11/2014 19:48

http://www.rfi.ro/reportaj-rfi-51112-mocanita-valea-ariesului-monument-istoric

Zamfir 24/11/2014 20:53

Mulţumesc pentru informaţie

pageRank

Display Pagerank

A La Recherche De L'article

The Friend I need, it's my Friend indeed

If you find my work useful, if you want to encourage me to continue, you can do it by donating

Archives